Nije zlato sve što sija!

Deo ovog teksta objavljen je u IMPRESSUM-u emisije "Druge strane računara", Radio Beograd 1 [19.10.2013.godine]

Teks koji ćete pročitati predstavlja samo moje mišljenje, impresiju i nikako ne predstavlja nikakav zvaničan stav. Cilj ovog teksta nije niti da favorizuje, niti da diskredituje, a niti da upoređuje bilo koje brendove. Za to postoje specijalizovane, akreditovane kompanije i stručnjaci. Ovaj tekst samo govori koliko je u stvari teško odabrati neki proizvod, a upravo prema iskustvu koje sam ja doživeo, tj. prema mom zaista skromnom mišljenju dugogodišnjeg IT stručnjaka.

Pre par nedelja posetio sam sajam u Beogradu pod nazivom „CE&HA 2013“, što predstavlja englesku skraćenicu od „Consumer Corporate Electronics and Home Appliances“ – u prevodu „Sajam računara, potrošačke elektronike i kućnih aparata“. Ovaj sajam se već treću godinu održava u Beogradu pod ovim imenom i u nedostatku spacijalizovanog sajma računara, predstavlja možda i jedini sajam koji promoviše računare, informacione tehnologije, ali i te sitne gedžete koji svi mi volimo. Za neupućene, gedžeti, mislim na informatičke gedžete, su igračke za odrasle.

Bilo kako bilo, krenuh da obilazim pomenuti sajam. U velikoj, hali 1, smešteni su računari i računarska tehnika – ono što mene najviše i zanima. Prolazeći tako pored štandova, razgledajući šta je novo, zaustavim se na štand neke firme i pogled mi pade na jednu staklenu vitrinu u kojoj su izloženi neki tableti. Razne vrste, razni modeli, razni proizvođači. Pogled mi se zaustavi na dva modela, izložena jedan pored drugog. Lepo izgledaju. Pored svakog je istaknut mali papirić na kome su napisane karakteristike uređaja i, naravno, cena istog.

Čitam karakteristike jednog:

  • Boja: bela (moj komentar: „prava letnja boja“)
  • Dijagonala displeja: 7 inča (moj komentar: „tjah, bilo bi bolje da je barem 8 inča“)
  • Procesor: ARM Quad core na 1.2 Mhz (moj komentar: „oooo, impresivno“)
  • Memorija: 1Gb RAM, 16 Gb interne memorije (moj komentar: „mmm, sasvim pristojno“)
  • Kamera: prednja 1,2 Mpix, zadnja 5 Mpix (moj komentar: „sasvim dovoljno“)
  • Operativni sistem: Android 4.2 JellyBean (moj komentar: „nova verzija, sjajno!“)
  • Cena: 17.790 dinara (moj komentar: „uh, pa ovo je baš dobra cena za ovakav uređaj“)

Pored stoji sličaj uređaj. Čitam karakteristike, nekomentarišući ni jednu:

  • Boja: bela
  • Dijagonala displeja: 7 inča
  • Procesor: ARM Dual core na 1 Mhz
  • Memorija: 1Gb RAM, 8 Gb interne memorije
  • Kamera: prednja 1,3 Mpix, zadnja 3,15 Mpix
  • Operativni sistem: Android 4.0 Ice Cream
  • Cena: 19.990 dinara

Ne razumem? Zašto je ovaj drugi uređaj skuplji od prvog, kad ima značajno slabije performanse? Očito sam nešto prevideo. Ovog puta udubljeniji i pognutiji ka frontalnom staklu vitrine u kojoj su izloženi uređaji, ponovo čitam kompletne karakteristike i jednog i drugog uređaja tražeči grešku?

Za svo to vreme, jedan host ili bolje reći domaćin (buduću da reč „host“ u informacionim tehnologijama znači nešto sasvim drugo) vrti se tu oko mene, pokušavajući da bude diskretan. Primetivši da ja pokušavam detaljnije da pogledam ove uređaje, prilazi mi i pita me:

„Mogu li kako da pomognem, gospodine?“

„Možda i možete“ odgovaram, malo rezigniran što sam neumem da pronađem u čemu je razlika. „Evo gledam ova dva tableta i čitam njihove karakteristike. Negde očito grešim ili ja ili vi. Hoćete mi, molim Vas reći, zbog čega ovaj uređaj sa bitno boljim karakteristikama od ovog drugog košta jeftinije, tj. zašto ovaj uređaj sa slabijim performansama košta skuplja, a oba su uređaja u istoj klasi proizvoda?“

„Aaaa…“ – blago se nasmeja moj sagovornik – „pa, zato što je ovaj skuplji proizvodi poznati brend!“

„Čekajte…“ – ostajem u neverici – „hoćete mi reći da ovaj bitno slabiji tablet od ovog drugog košta toliko, tj. skuplje samo zato što ga proizvodi ta kompanija?“

„Pa da. – dočekao me je odgovor mog domaćina na štandu.

Da razjasnim rebus,u ovom slučaju i okolnostima, jedani tablet je proizvođača ASUS, a drugi proizvođača SAMSUNG.

Dakle, da li je moguće da neki brendovi dožive toliku slavu, da sebi u nekom momentu mogu dozvoliti da budu značajno skuplji u odnosnu na svoju konkurenciju, praktično proglašavajući istu nedoraslu u bitci za tržište?

Ja ne mislim da je tako. Činjenica je da velike kompanije osvajanjem tržišta postaju samouverenije, ali i opreznije zato što dobijaju sve više konkurenata i takvo bahato ponašanje nije niti profesionalno, niti bi ih zadržalo na tom nekom pijedestalu.

Više mislim, a posebno kada je reč o ovom primeru, da se radi o domišljatosti trgovaca, koji uspesima u prodaji određenog brenda pokušavaju da sve proizvode tog brenda, bili oni kvalitetniji u odnosu na konkurenciju ili ne, prodaju na krilima slave, pri tome računajući na neobaveštenost kupca.

Ekipa emisije br.3 "Druga strana računara" @ Radio Beograd 1

Ekipa emisije br.3 „Druga strana računara“ @ Radio Beograd 1

Zato, moj vam je savet da se, pre kupovine nekoj uređaja, podrobno informišete i raspitate o istom, ne očekujući da ćete baš sve informacije dobiti od prodavca. Na kraju, prodavcima je posao da prodaju.

U tom informisanju, naravno da je polazna tačka Internet. E sad’ i na Internetu je moguće pronaći razne tekstove – od plaćenih komercijalnih hvalospeva, pa do, tzv „hejtereskih huljenja“ (za neupućene, „hejteri“ su grupacija običnih ljudi koji na sve i na svašta imaju neku zamerku zamerku). Zato prihvatite te tekstove samo kao savet, ali odluku donesite sami.

Na kraju sam se i sam bacio u istraživanje Interneta ne bi li konačno shvatio zašto je zaista jedan tablet (sa uslovno rečeno, slabijim performansama) skuplji u odnosu na drugi (uslovno rečeno, jačim performansama). Naime, jedan od njih ima podršku za 3G/UMTS dok drugi nema. Ovaj podatak su prodavci sa štanda na sajmu, s’ početka ovog teksta, očito propustili da prezentuju.

IMPRESSUM je stalna rubrika radio emisije „Druga strana računara“ Noćnog programa Radio Beograda 1. Tekst koji ste pročitali bila je tema rubrike 19.10.2013.godine. Poslušajte audio zapis:

Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.