IT piskarala
Da li ste primetili koliko ima časopisa, radio i TV emisija, blogova i foruma i čega sve ne, koji se bave informacionim tehnologijama? Ako obratite pažnju, shvatićete da ih ima neverovatno mnogo.
Što se tiče domaće scene, situacija je dijametralno različita. Autorskih tekstova, članaka i emisija je poražavajuće malo. Ostali mediji koji se bave ovom tematikom uglavnom su licencna, strana izdanja prevođena ili interpretirana na našem jeziku.
Kada počnem da čitam sve te tekstove, onda mi postane jasno zašto smo u deficitu sa kvalitetnim IT tekstovima i temama. Da paradoks bude veći, skoro svi štampani i elektronski mediji na svojim web portalima imaju obavezan odeljak koji se bavi informacionim tehnologijama i besomučno proizvode neverovatno količinu, nazovite „članaka“. I tako na jednom od njih nedavno pročitah naslov: „Vreme je za prolećno čišćenje gedžeta i kompjutera“. Autori ovog naslova su se potrudili da u, ne tako malom tekstu, objasne zalutalom čitaocu kako se čisti računar! Očekivao sam da na kraju teksta pročitam i savet tipa: „Na svakih 1000 sati korišćenja svog računara ili ’download’-ovanih 1000 Gb, obavezno se obratite ovlašćenom servisu!“ Alo, rođače, pa čovek koristi računar, a ne auto!!!
Sledeći tekst koji mi privlači pažnju ima obećavajući naslov: „Zanimljive činjenice iz IT sveta“. Tekst počinje sa pitalicama iz Politikinog Zabavnika tipa „verovali ili ne“, tj. „da li ste znali da…“. I tako prva nebulozna činjenica bez koje svakako mogu da živim, ali autor tog teksta očito nalazi istu kao zanimljivu je: „Yahoo je akronim za ’Yet Another Hierarchical Officious Oracle’“. A onda nam autor ili autori ovog teksta plasiraju gomilu, vrlo verovatno, ne proverenih statističkih podataka koje ne zanimaju ni one o kojima se radi, a kamoli prosečnog IT čitaoca:
- „Candy Crush“ igra donosi dnevno profit od 633.000 dolara;
- Kada bi Bil Gejts bio država, bio bi 37. najbogatija na svetu;
- „Victoria’s Secret“ je prodajni lanac sa najviše pratilaca na „Instagram“-u.
Nastavljam da istražuje domaće IT tekstove – Članak o najnovijim modelima mobilnih telefona ili „Review“ poslednjeg modela najpoznatijeg proizvođača mobilnih telefona ili Uporedni pregled najnovijeg modela mobilnog telefona i njegovog starijeg brata i obavezna rečenica ovakvih članaka: „Ovaj model lakši je od prethodnog za čitavih 3,7 grama zbog čega obavezno trebate razmisliti o zameni svog mobilnog telefona ovim novijim modelom!“ E ako me tih 3,7 grama ne ubede da promenim mobilni telefon, neće ništa drugo!
Da pređemo na domaće IT forume, koji po meni predstavljaju omiljeno „izlazište“ hejtera (da pojasnim: hejteri su ljudi koji imaju i izražavaju svoje mišljenje o svemu, a koje je suprotno svakom drugom mišljenju osim njihovog!). Evo primera: dobronamerni sistem administrator ima neki problem koji ne ume da reši. Nadajući se da je neko već imao isti problem i uspeo da ga reši, sistem administrator ostavlja pitanje na jednom od IT foruma. Prvi odgovor ostavlja neimenovani hejter, koji na pitanje sistem administratora, odgovara pitanjem: „A što uopšte koristite taj operativni sistem? Pa to je prevaziđen i preskup OS! Zašto tvoja firma ne pređe na ovaj drugi operativni sistem?!“ Zaboga čoveče, nije on postavio pitanje da bi mu ti, što bi naš narod rekao, solio pamet koji je operativni sistem bolji i isplativiji!
Što se tiče blogova, moj stav je davno izrečen i poznat. Pojavom blogova, svi smo nekako postali neverovatno elokventni i literalno nastrojeni, te svim imamo nešto važno da napišemo, pa to sebi i dajemo za pravo. Blogova koji se, kod nas, direktno bave samo informacionim tehnologijama gotovo da i nema. Tako da ćete uglavnom pročitati lične stavove ljudi koji, vrlo često, i nisu direktno involvirani u informacione tehnologije, te njihove stavove trebate shvatiti samo kao njihov lični impresionizam, ili možda egzibicionizam. Svakako da se u ovoj izjavi ograđujem, jer naravno da postoje časni izuzeci ovom mom stavu i hvala Bogu na tome.
O budžetima radio i TV emisija na ovu temu ne treba ni govoriti, jer kvalitet njihovih produkcija govori dovoljno. Zato apelujem na sve naše kolege koje se bave promocijom informacionih tehnologija da prestanu da degradiraju našu profesiju i da se ponašaju kao obična piskarala, već da počnu ozbiljno i profesionalno da propagiraju informacione tehnologije, budući da upravo oni, tzv. IT novinari, predstavljaju izlog naše domaće IT scene.
Za sve vas koji ste propustili radio izdanje ovog teksta, evo prilike da ga sada preslušate: