IT događaji
IT skupovi, događaji, „event“-ovi, sajmovi, prezentacije, „workshop“-ovi… svi oni imaju za cilj prezentaciju nekog, tj. nekih proizvoda, usluga ili rešenja. U kojoj će formi oni biti, zavisi od kreativnosti marketinških timova tih kompanija, koje prezentuju svoj proizvod.
Krenimo od dešavanja u našoj zemlji. Nekada ih je bilo zaista puno. Talas poslednje ekonomske krize svakako se osetio i na naše budžete i to dobrano, a IT industrija je, kao i u svakoj krizi, i u ovoj izvukla deblji kraj.
Svojevremeno su u našoj zemlji dva sajma računara bili centralni događaji – sajam u Beogradu i sajam u Novom Sadu. Vremenom su se ti sajmovi jednostavno ugasili. Kada sam pitao neke stalne izlagače na tim sajmovima: zašto je to tako? – naveli su mi dva ključna razloga:
- Sajmovi nemaju više nikakvu prezentaciju svrhu, budući da su na njima počeli dolaziti ljudi koji nisu nikakvi „decision maker“-i, i vrlo često i nemaju nikakve veze ni sa menadžmentom ni sa IT-jem, već ih, u smislu nekakve nagrade, pošalju iz firme da se, kako oni kažu, „promuvaju“ po sajmu. Dakle, sam „feedback“, što i jeste svrha svakog sajma ne postoji. Pa čemu onda izlagati na sajmu?
- Cena zakupa štandova i organizacije istih su „paprene“! Ekonomska kriza pritiska državu, privreda u sve gorem stanju, standard građanstva sve niži i niži, a „sajamdžije“, da ih tako nazovem, i dalje žive u nekom prošlom vremenu, držeći nivo cena nerealno visoko. Da barem nivo cena odslikava i nivo kvaliteta – ali, kako je to inače slučaj kod nas, to nije tako!
Ekonomska kriza nosi pridev „svetska“, tako da nije zaobišla ni razvijeni svet. I tamo je dolazilo do smanjenja obima sajmova, smanjenje poseta, broja izlagača i slično. Sećam se da se pre par godina pričalo da će najveći informatički skup u Evropi – popularni CeBIT koji se svake godine održava u Hanoveru, u Nemačkoj – poznat kao sajam sajmova, jer se prostire u 26 ogromnih hala, najverovatnije prestati da postoji zbog drastičnog pada posetioca. Ipak, ovogodišnji CeBIT održan u martu mesecu imao je preko 3.000 izlagača, a čak 92% posetioca bili su informatičari. Prošlogodišnji CeBIT imao je više od 4.000 izlagača, 285.000 posetioca iz čak 120 zemalja, od toga, 72% donosioca odluka, 130 političkih delegacija i čak 7 miliona poslovnih kontakata. Impresivno, zar ne?
COMPUTEX Taipe, drugi po veličini informatički sajam na svetu održava se svake godine na Tajvanu. Ove godine privukao je 130.000 posetioca iz preko 166 zemlje sveta, a promet na sajmu je dostigao neverovatnih 28 milijardi $. CES (Consumer Electronic Show) je nakon gašenja rivalskog COMDEX-a zvanično najveći sajam ovakve vrste u svetu, a održava se svake godine u Las Vegasu. Ovaj sajam uvek donosi pregršt noviteta, koju svoju premijeru doživljavaju upravo na ovom skupu, zbog njegove važnosti.
Dakle, u inostranstvu, ne da nije isto kao kod nas, već je, kako to inače biva, potpuno suprotno. Čak se otvaraju i novi sajmovi, kakav je sajam mobilnih tehnologija (MWC) u Barseloni, koji svake godine beleži sve više i posetioca i izlagača. Interesantno je da svaka vlast u Srbiji ima, narodski rečeno, „puna usta“ predizbornih obećanja kako IT industriju u Srbiji treba pomagati, ulagati u nju i razvijati, jer je to svetski trend i da ćemo mi ići u korak sa trendovima, a posebno ako se ima u vidu da IT industrija ostvaruje značajan prihod našoj državi. Nažalost, i ovo, kao i mnoga druga, ostaju samo obična marketinška obećanja, koja se nikad ne ispune.
Sa druge strane, razumem zašto tih velikih sajmova nema kod nas. Mi smo ipak veoma malo tržište i normalno je da takvih skupova i nema. Trenutno CE&HA – Sajam potrošačke elektronike i kućnih aparata je gotovo jedini sajam kod nas koji se jednim skromnim delom bavi ICT-em, a koji se održava jednom godišnje u Beogradu, na beogradskom sajmu u hali 1 i hali 4. I taj sajam opstaje zato što se bavi elektronikom i širem smislu, a ne samo kompjuterskim hardverom i softverom. Ove godine održaće se od 25. do 28. Septembra.
UFI – međunarodni sajam tehnike i tehničkih dostignuća je još jedan sajam koji se održava u Beogradu. Ove godine je bio 58. po redu i održao se od 12. do 16.Maja. Meni je privukao pažnju zbog „BizIT“-a, prvog specijalizovanog sajma o poslovnoj primeni ICT rešenja održanog u sklopu UFI-ija, upravo u njegovoj organizaciji, kao i organizaciji samog Beogradskog sajma, Privredne komore Srbije i naših prijatelja PC Press-a. „BizIT“ daje nadu da ćemo možda ponovo dobiti barem jedan ICT sajam, zbog čega apelujem na sve informatičare da mu pružimo podršku i šansu da opstane.
Kada je reč o konferencijama, situacija je nešto bolja. Informaciono društvo Srbije već dvadeset godina organizuje u svakog marta meseca na Kopaniku konferenciju pod nazivom „YU Info“, u okviru koje se održava međunarodna konferencija – International Conference on Information Society and Techology. JISA – jedinstveni informatički savez Srbije svake godine organizuje nagradu DISKOBOLOS za dostignuća u, da tako kažem, informatičkoj kulturi. Upravo je i ova emisija – „Druga strana računara“ dobitnik prošlogodišnjeg, specijalnog DISKOBOLOS-a u jednoj kategoriji. Svakako, po meni, centralno mesto zauzima godišnja Microsoft konferencija pod nazivom „SINERGIJA“, gde ova renomirana, svetski poznata i uspešna informatička kompanija prezentuje svoje proizvode i dostignuća.
Kad je reč o „workshop“-ovima, njih, ruku na srce, ima. Informatičke kuće i kompanije su prepoznale ovakav vid marketinga kao najbolji način za prezentovanje svojih proizvoda ili usluga određenoj ciljnoj grupi, npr. informatičarima. Sa strane konzumenta, informatičke radionice su izuzetno korisne, zato što dobijate šansu da se bolje upoznate sa određenim proizvodom ili uslugom, te da eventualno praktično isprobate isti pre nego se odlučite kupiti isti. Ukoliko neki proizvod, tj. uslugu već koristite, „workshop“-ovi su idealna mesta da sa organizatorima prodiskutujete o eventualnim problemima ili mogućnostima tih proizvoda.
Da rezimiram, informacione tehnologije se razvijaju munjevitom brzinom i sve ih je teže pratiti. Praćenje literature jednostavno nije dovoljno. Zato je praćenje i učestvovanje na sajmovima, konferencijama, događajima i radionicama najbolji način da ostanete u korak sa trendovima.